آخرین اخبار
کد مطلب: 125288
يک نماينده کرد عراق:
مساله همه‌پرسي کردستان به واسطه قاسم سليماني لغو شد
تاریخ انتشار : 1396/07/26 08:56:41
نمایش : 1815
يک نماينده کرد اعلام کرد که با ميانجيگري قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس پاسداران ايران مساله همه پرسي اقليم کردستان خاتمه يافت.
به گزارش خبرنگار سلام لردگان،به نقل از راه دانا؛ بر اساس گزارش خبرگزاري اسپوتنيک عربي، مسعود حيدر يکي از نمايندگان اقليم کردستان روز سه‌شنبه در صفحه فيس‌بوک خود اعلام کرد که اخيرا پس از برگزاري همه پرسي با نظارت حيدر العبادي نخست‌وزير عراق و وساطت قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس ايران توافق 9 ماده‌اي ميان هادي العامري از فرماندهان حشد الشعبي و بافيل طالباني از فرماندهان اتحاديه ميهني کردستان به وجود آمد که به موجب آن تا زمان نامشخص مساله همه پرسي لغو شد.

اسپوتنيک در ادامه اعلام کرد که اين توافق برگرفته از يک برنامه‌ريزي فرانسوي است که به موجب آن کردستان عراق به دو اقليم يا دولت تقسيم مي شود تا در آينده نزديک به فکر جدايي نباشند.

اين خبرگزاري در ادامه نوشت: خبرگزاري رسمي عراق اعلام کرد که بر اساس اين توافق نيروهاي عراقي به مناطق مورد مناقشه بازخواهند گشت و 17 مرکز اداري در استان کرکوک که دولت اقليم کردستان از سال 2014 آن‌ها را اداره مي‌کند بايد به دولت فدرال عراق داده شوند و اگر دولت اقليم کردستان اين مراکز را تحويل ندهد دولت فدرال خواهان 11 مرکز ديگر خواهد شد و در مجموع 28 مرکز اداري خواهند شد.

در اين توافق همچنين آمده است: مرکز شهر کرکوک تحت سيطره و اداره مشترک خواهد بود و کردها 15 منطقه آن را اداره وتشکلات ديگر 25 منطقه ي ديگر را اداره خواهند کرد و اين وضعيت به مدت 6 ماه ادامه خواهد داشت.

همچنين دولت فدرال عراق اماکن استراتژيک کرکوک يعني اردوگاه کيوان، فرودگاه و ميدان‌هاي نفتي را اداره و فرودگاه سليمانيه براي پروازهاي بين‌المللي باز خواهد شد.

از سويي ديگر دولت فدرال عراق بايد حقوق کارمندان سليمانيه و کرکوک و همچنين حقوق نيروهاي پيشمرگه در مرزهاي سليمانيه را پرداخت کند و طبق خواسته بافيل طالباني اقليم حلبچه -سليمانيه - کرکوک بايد تشکيل و براي آن دولت تعيين شود.

در پي همه پرسي در منطقه کردستان عراق که با مخالفت دولت مرکزي، کشورهاي همسايه عراق و کشورها و مجامع بين المللي انجام شد تنش هاي زيادي در اين منطقه به وجود آمد.

اوايل هفته جاري اخباري مبني بر حضور قاسم سليماني در اربيل براي وساطت ميان دولت مرکزي عراق و مقامات اقليم کردستان منتشر شده است.

انتهاي پيام

 

انتهاي پيام/ن

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس